När allting bara blir för mycket...

Army of irritation
...och man får fullkomligt nog.
Av allt.
Människors dumhet, hänsynslöshet och egoism. Omgivningens krav på uppmärksamhet och inte minst de förväntningar och den press man så snällt lägger på sig själv.


Tillslut säger kroppen och själen stopp. Man orkar inte ta in något mer. Hela världen förvandlas till ett enda sammelsurium av larm och oväsen, där man i ett desperat försök att skydda sig själv håller för öronen och blundar men det tjänar ingenting till. Det är som att ha en getingsvärm i huvudet samtidigt som hjärnan håller på att koka sönder.

Av sorg.
Av ilska och raseri.
Av hopplöshet.

Värst av allt är den trötthet och oförmåga som följer i känslornas kölvatten. Det är inte kreativt att vara deprimerad om någon förståsigpåare nu skulle inbilla sig det. I synnerhet inte när det handlar om abstrakt eller innovativt tänkande. Det inre landskapet tillåter inga intellektuella utflykter. Att vara i sitt eget huvud är som att beträda ett gigantiskt minfält.

Skapandet måste därför vara direkt och konkret, enkelt och enformigt. Att rensa ogräs, sätta plantor eller plocka bär fungerar utmärkt, likaså att pyssla eller måla, gräva, röja. Sånt som ger direkta resultat. Umgås med djur ger också ny energi när krafterna är tömda.

Människor som har ett kroppsarbete, företrädelsevis utomhus, har därför mycket lättare att återhämta sig från en mental svacka. Människor som har goda relationer och en trygg tillvaro, en fast punkt i livet, kan också lättare komma igen. När allt är kaos är det inte enkelt att komma på intelligenta och välformulerade analyser. Det är tur för mig som har släkt och vänner som ställer upp både i dom goda stunderna och de mindre angenäma. Alla har inte det.

Därför är det sorgligt att behöva konstatera det faktum att egoismen och girigheten återigen har segrat. Dagens valresultat är ett gigantiskt nederlag för humanism, omtanke och medmänsklighet. Inte för att jag tror det skulle bli ett "Schlaraffenland" med det röd-gröna alternativet, men stötarna för dem som av en eller annan anledning faller av framgångståget skulle kanske bli något mindre hårda.

Det lär fortsättningsvis blåsa både snålt och kallt i Moderaternas Sverige.


/HELENA


Kommentarer
Postat av: Gehannah

Satt och surfade halvhjärtans efter den magiska avhandlingen som skulle ge mig inspiration och ta mig upp ur tröstlösheten.Få mig att på ett magiskt sätt få mig att skriva på min egen, i extas, oavsett om mina fingertoppar blöder. Hittade ingen magisk graal ikväll heller. Hamnade istället på din sida. Läste din forskardagbok med ett leende och igenkännande. Kände att jag måste ge mig till känna och ge ett uppskattande ord till dig.

"Uppskatta!!!"



/Gehannah aka Madielene (eller om det är tvärsom, vet inte vilket som är det mest sanna längre)

2010-10-04 @ 22:24:13
Postat av: Helena

Tackar! Det värmer att få lite uppskattning när i höstmörkret. =)



/HELENA

2010-10-18 @ 17:56:26
URL: http://meadowsandcrossroads.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0