En dag ur livet som doktorand



06.00 Stiger upp när mobilen spelar en liten trudelutt.

06.05 Släpper in katten, donar runt, häller vatten på mig så jag ska vakna på riktigt, tar fram bröd, går tillbaka till sängen och lägger mig i cirka 5 minuter. Sen på med kläder, frukost (ett halvt glas mjölk, dubbelmacka med skinka och avokado). Rafsar ihop grejerna, fixar mat till Nikki (undulaten) och släpper ut katten.

06.50 Kommer på att det är bra om jag borstar tänderna också och tar ett snortag eftersom det börjar bli bråttom, på med skor och ger mig av till busshållsplatsen.

07.06 Bussen är i tid. Jag också.

07.25 Hoppar av vid Österskans och tar en promenad till stationen. Drygt en halvtimme kvar till tåget ska gå. Fördriver tid i Pressbyrån och bläddrar i några tatueringsmagasin, hittar inget skoj och köper en juice.

07.40 Går in i vänthallen. En alkis ligger och snarkar ljudligt på en bänk. Bra idé tänker jag och lägger mig på en bänk jag också. Snarkar dock inte.

08.00 Kliver på tåget och sätter mig i den tysta kupén. Där är det inte tyst. En tjatig sörmlänning håller låda och två kärringar sitter och viskar (som om inte det hörs... suck!). Snygg kille på andra perrongen för tåget som ska mot Göteborg. Inte fan blir det tyst - byter vagn.

08.20 Kliver av i Laholm och kliver på bussen mot Ängelholm (banarbete mellan Båstad och Ängelholm). Äntligen tyst och lugnt men kan inte läsa på bussen på grund av stor risk för åksjuka. Blundar in en stund till.

08.50 Kliver av på stationen i Ängelholm och nu regnar det. Tåget är försenat drygt 5 minuter. Pratar med en trevlig dam om besväret att ta sig från och till jobb i dessa dagar. Hon berättar att hon sitter på tåg eller väntar på tåg ca 20 av veckans timmar så länge detta banarbete pågår. Känner mig lyckligt lottad som kan välja att jobba hemma. Samtalet övergår till Kreta istället. En mycket trevlig ö att vistas på konstaterar vi.

09.11 Kliver på tåget med destination Kävlinge. Ingen idé att ta upp nån bok nu heller, ska ju snart av igen. Å nej! Den tjatige sörmlänningen är igång igen. Fan också! Hittar öronproppar i fickan och mecklar i dem i öronen. Sörmlänningen hörs ändå. Kollar facebook på mobilen, inget av större intresse där. Kollar mejlen. Inget nytt där heller.

10.15 Hoppar av tåget i Kävlinge och väntar och väntar....

10.35 Sitter nu äntligen på tåget mot Lund. Givetvis är det inte lönt att ta upp nån bok nu heller. Känner mig frusen och börjar tänka att det skulle vara gott med en kaffe latte.

11.00 circa. Kliver av i Lund och styr kosan mot Coffee Break. Inhandlar latte och laxmacka. Mineralvatten ingår, alltsammans för 65 pix. Som hittat... styr vidare mot universitetsbiblioteket för att hämta böckerna jag beställt.

11.20 Inga böcker i facket. Kommer på att jag beställde dem till Wrangelbiblioteket som ligger närmast kontoret och börjar bli småirriterad av hunger och alla påsar och väskor och jox och försöker låta bli att spilla ut kaffet. Hattar iväg till Wrangelbiblioteket.

11.25
Wrangelbiblioteket stängt denna vecka.

11.25+ ?!!!! ...#@*#>?&#!

11.27 Parkerar kassar, jacka etcetera på bänken utanför Kulturanatomen. Rafsar fram ett paket Slim Agenda Menthol (som införskaffades i ett svagt ögonblick under alkoholens inverkan i fredags kväll) ur väskan för nu jäklar måste det varvas ner här. "Rökning skadar allvarligt dig själv och personer i din omgivning". Mm, tacka för det, men om jag inte får ett bloss NU! kommer jag att skada mig själv allvarligt - eller någon i min omgivning! Morr!!!

11.35 Lugn och glad marmelad. Dags att gå in. Kommer till och med ihåg koden. Möter kollega, säger hej och dryftar ditt och datt, tar hissen upp till kontoret.

11.38 Konstaterar att här är det tomt och ödsligt. Slår igång datorn och packar upp. Kollar mejlen och min handledare Lars-Eric skriver att han är nöjd med min recension och att han vill ha en artikel till tidskriften RIG i höst. Känns hoppingivande.

11.40 Kollar facebook igen. Besvarar några inlägg. Förfrågan om när jag kommer och våldgästar bekanta i Lindby - Skurup. Kanske nästa helg. Denna blir det Malmö och Möllevångsfestivalen. Lechery spelar på Bodoni, det vill jag inte missa.

11.42 Erinrar mig att jag såg en affisch i stan om att The Poodles spelar på The Corner den 31 och tänker att jag kanske ska titta dit en sväng. Om inte annat för att höra med Jacob var kompisen Per, den kanaljen, blivit av. Saknar mobilladdaren till min gamla mobiltelefon (och nya såna går inte att få tag i) och 1200 spänn som lånades ut i god tro (med viss reservation för det där med god visserligen...) för drygt ett år sen. Saknar i och för sig honom också.

11.45 Funderar på vad jag ska sätta igång med. Recensera Bodies, Bricks and Black Boxes eller börja på artikeln om White Trash-begreppets relevans inom svensk kulturforskning? Jag tar itu med laxmackan.

11.50 circa Får en gris i gåva av Ozzie i spelet Farmville. Rensar bort lite skräppost ur mejlen. Chattar med kompisen Henrik. Fortsatt mejlkorrespondes med handledare angående fältarbete och läskurser.

12.00 Börjar göra nåt vettigt - det vill säga läsa och anteckna.

14.12 Tar en paus och skördar äggplantor i Farmville. Sår vete istället. Tar livet av några vampyrer i Bloodlines.

14.20 Återgår till arbete.

15.30 Börjar få nog, det är ju tre timmars resa hem igen. Konstaterar att jag inte hinner med nästa tåg som går 15.39 det får bli nästa 16.39. Får väl hålla på en stund till då. Dricker juice.

16.00 Konsulterar mejlen en sista gång. Inget nytt under solen. Packar ihop och stänger av.

16.10 Skuttar iväg till stationen. Noterar Jättefunkiorna utanför psykologiska institutionen. Såna skulle jag vilja plantera i trädgården.

16.30 Står och svettas på perrongen, det är kvavt och fötterna känns kokta och jättesvullna i gympadojjor som är alldeles för varma.

16.38
Kliver på tåget med destination Helsingborg. Återigen är det ett jävla väsen och jag vill ha lugn. Tar fram öronpropparna igen och knölar med viss möda in dem i något motsträviga öron. Det blir till min förtjusning något tystare. Blundar. Resten av resan företages under lugn och ro utan större förseningar, proceduren är densamma som i förmiddags med byte till buss i Ängelholm och sedan till tåg i Laholm. Ringer efter hämtning i Halmstad.

19.00 circa Kliver av och väntar in min far för vidare färd mot föräldrahemmet i Gullbrandstorp. Uppdraget att passa deras hus är sen igår slutfört då de återvänt från semestern. Funderar på om jag ska stanna över natt eller åka hem till lägenheten redan ikväll. Väljer det enklaste, att sova över.

19.09 En stressad far anländer.

19.26 Framme i Gullbrandstorp och det är dags för kvällsmat. Det blir diverse blandade rester, för min del pannbiffar och spaghetti - en något underlig kombination.

19.30 Mera datorarbete, redovisning av resultat från min släktforskning. Farsan tar en whiskey medan morsan diskar.

20.15 Kaffe och hallonpaj. Katt tigger grädde.

20.50 cirka
Min far blir upprörd när han inser att möjligheten till ett liv som slottsherre och adelsman i Preussen grusades någon gång på 1700-talet då förfadern Carl Christoph von Waldow's gods i Hammer, Brandenburg blev skövlat och bränt under sjuårskriget, samt att Fredrik den Stores oberättigade misstänksamhet mot Friedrich von der Trenck och alla hans släktingar, bidrog till exproprieringen av de Waldowska tillgångarna.  Högröstad diskussion utbryter.

21.22
Min far lugnar ner sig. Tanken på att han också är ättling i rakt nedstigande led till Vilhelm de Besche (född omkring 1510 i Liége, Belgien och tillhörande vallonsk adel) - Arkitekt hos kurfursten av Köln och furstbiskopen av Liége - tycks bidra.

22.05 Vi lägger ner släktforskningen för dagen. Det blir TV istället. Inget av intresse på dumburken. Glor ändå.

23.30 Gör kväll. Släpper in katten för cirka hundrade gången...

23.45 Tack och godnatt...

23.47 ...släpper ut katten.


/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0